PR-byråene avslører: Slik jobber de for å påvirke politikere To byråer forteller om vidt forskjellige taktikker.
Tall fra fire ulike utdanninger: Så mange kommer seg ut i jobb Utdanningene viser varierende tall på hvor mange som lander fast jobb etter endt studie.
Sjonglerer to jobber med studier: – Må brette opp ermene Anniken og Anniken studerer sammen, jobber i Motkraft sammen og har internship i reklamebyrået Hyper sammen. Om noen måneder skal de forsøke å lande faste jobber som kreatører.
Forsker: – Aldri sett maken til i norsk politikk 21 forskere har analysert årets valg og valgtrender. Som Ketil Raknes uttrykker det, er vi midt i «Skandalenes tidsalder».
Høster internasjonale priser for fremragende forskning Utmerket for banebrytende arbeid på EUPRERA-kongressen i helgen.
Ekspert om Høyres strategi: – Høyst uvanlig i norsk politikk Erna Solbergs ektemann får omtrent all skyld for krisen i partiet.
Dette mener de er Norges mektigste lobbyister Sjømat Norge leide inn ekstern hjelp da de fikk sin store seier. i 2019. Ketil Raknes sier at en lobbyist skal være en politikers beste venn, men lederen for myndighetskontakt i Fornybar Norge sier man av og til må kjefte på politikerne.
Slik jobber de flinkeste lobbyistene Ketil Raknes: – Politikerne forstår ikke alltid i hvilke grad de blir påvirket.
PR-eksperter inviterer Vedum til undervisningstime om hva PR-bransjen egentlig er De som utdanner framtidas PR-folk er ikke imponert over finansministerens siste utspill. Nå inviterer de han til å bli mer kjent med bransjen. Vedum selv sier han skjønner at PR-bransjen mobiliserer.
– Nedslående at byråer ikke er mer varsomme når de tar på seg kunder med tvilsomt rykte og oppførsel – Man må kunne stå inne for den aktøren de velger å jobbe med, sier Ketil Raknes.
Ny undersøkelse: En av fem kommunikatører har opplevd desinformasjon eller feilinformasjon Et økende problem som norske kommunikatører må finne strategier for å takle.
Ny undersøkelse: – Det er en katastrofe om kommunikasjonsfolk i offentlig sektor tror at mange av målgruppene er like seg selv Norske kommunikasjonsfolk er mellom 40 og 50 år, høyt utdannet og stemmer trolig Venstre, SV eller MDG oftere enn vanlige folk.
Tre grunner til at Vedums forslag ikke holder mål «Trygve Slagsvold Vedums angrep på PR-bransjen viser at han verken forstår PR-bransjen eller maktforholdene i det norske samfunnet.», skriver Ketil Raknes.
Dette sier kommunikasjonsekspertene om krisen i Brann og håndteringen av den – Det er Murphys lov som gjelder. Alt som kan gå galt, går galt og det dukker alltid opp nye ting, sier krisekommunikasjonsekspert.
– Sp forsøker å drive strategisk kommunikasjon ved å fremstå som de som ikke driver med strategisk kommunikasjon Senterpartiet nekter å snakke om sin egen politiske kommunikasjon, så KOM24 har snakket med tre eksperter på nettopp politisk kommunikasjon, for å gi en analyse av partiet.
– Dette er kynisk kommunikasjonsarbeid som kunne gitt stor verdi for Høyre Eksperter KOM24 har snakket med mener Molde-gate ikke er annet en vanlig politisk kommunikasjonsarbeid. Som denne gangen slo helt feil.
Høyskolen Kristiania lanserer ny bachelorgrad - vil undervise om lobbyisme og politisk kommunikasjon – Det som skiller oss fra de tradisjonelle statsvitenskapelig studiene er at vi tar spranget over til å revurdere hva lobbyisme er, og ser det på en annen måte.
Statsministerens egne kommunikasjonsfolk gikk mot PSTs råd på farlig Irak-besøk Da Erna Solberg var på hemmelig besøk til Irak i oktober 2019 ville PST holde det hemmelig til de var ute av landet på grunn av sikkerhetsfaren, men statsministerens egne kommunikasjonsfolk trosset rådene og lot TV 2 publisere intervju fra Irak.